W ramach tworzenia włocławskiej mapy hałasu sprawdzono, jak głośno jest przy włocławskim torowisku. Wyniki potwierdzają to, na co mieszkańcy Zazamcza narzekają od dawna - przejeżdżające pociągi powodują duży hałas. Jest jednak pewne "ale".
Od października 2021 r. trwa tworzenie Strategicznej mapy hałasu dla miasta Włocławek. Dokument wykonuje na zlecenie Urzędu Miasta konsorcjum firm Lemitor Ochrona Środowiska Sp. z o.o. sp.k. oraz Akustix Sp. z o.o.
W ramach prac prowadzony jest stały monitoring natężenia hałasu w pięciu punktach w mieście (szczegóły TUTAJ). Badania zakończą się w październiku tego roku, czyli po upływie 12 miesięcy od ich rozpoczęcia.
W międzyczasie - na przełomie marca i kwietnia 2022 r. - firmy pracujące nad mapą hałasu przeprowadziły specjalne badania wzdłuż torowiska biegnącego przez miasto. Hałas kolejowy mierzono w trzech punktach położonych w okolicy linii kolejowej nr 18.
Wyniki opisano w odpowiedzi na interpelację radnego Czesława Zarzecznego z Nowej Lewicy (chciał wiedzieć, czy możliwe jest ustawienie wzdłuż torów na Zazamczu ekranów akustycznych "w ramach wygłuszenia osiedla").
W wyniku wykonanych badań stwierdzono przekroczenia emisji hałasu szynowego rzędu 5-15 dB w ulicach: Toruńska 121K, Inowrocławska 15 i 17; Siewna; Zatorze oraz Nowomiejska. Mając jednak na uwadze wykonane oszacowanie liczby mieszkańców (z dokładnością do 100 osób) zamieszkujących na terenach, na których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu dla wskaźników LDWN i LN [wskaźniki dotyczą średniego natężenia hałasu o różnych porach dnia i nocy - przyp. red.] w przypadku hałasu kolejowego nie odnotowano przekroczeń w przedziałach 1-5 dB; 5-10 dB; 10-15 dB czy powyżej 15dB
- informuje w piśmie do radnego Krzysztof Kukucki, zastępca prezydenta Włocławka.
W praktyce oznacza to, że poziom hałasu jest przekraczany w konkretnych momentach (np. przejazdu pociągu), ale średnie z kilku godzin [LN - godziny nocne] czy z doby [LDWN] nie przekraczają norm, które wynoszą 50 dB w godzinach nocnych i 55 dB w ciągu doby.
Ekrany i tak musiałaby ustawić kolej
Nawet gdyby poziom hałasu w nocy lub w ciągu doby był we Włocławku przekraczany w związku z ruchem kolejowym, władze miasta nie mogłyby ustawić wzdłuż torów ekranów akustycznych.
Torowisko wzdłuż linii kolejowej nr 18 należy do PLK PLK S.A. W związku z tym tylko ta spółka mogłaby podjąć decyzję o ustawieniu barier akustycznych i sfinansować taką inwestycję.
- To do zarządu kolei należy podejmowanie jakichkolwiek działań inwestycyjnych, jak chociażby na przykład postawienie ekranów dźwiękochłonnych
- podkreśla Kukucki.
Kolej realizuje obecnie inwestycje na linii kolejowej nr 18, w tym na odcinku biegnącym przez Włocławek. Ostatnio wzdłuż torów ustawiono ogrodzenie z siatki, które ma poprawić bezpieczeństwo, wymieniane są też rogatki. Kolej nie informuje, czy w ramach prowadzonych oraz planowanych prac bierze pod uwagę montaż ekranów akustycznych.
a propo17:32, 24.08.2022
10 4
Trąbić maszyniści muszą przed przejazdami kolejow-drogowymi np. ulice: Kaliska, Szpitalna, Wieniecka, Hutnicza. Dodatkowo trąbienie jest obowiązkowe w kilku innych sytuacjach nie tylko gdy ktoś przechodzi w miejscu niedozwolonym. Poczytajcie sobie w internecie zamiast protestować bo maszynista ostrzega , że nadjeża. 17:32, 24.08.2022
LUNA11:42, 25.08.2022
2 4
Płot powinien być 3metrowy. 11:42, 25.08.2022