Chcesz zarejestrować spółkę przez internet, w systemie S24? Co do zasady dla założenia spółki konieczne jest zawarcie umowy w formie aktu notarialnego i złożenie wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. Tradycyjnie zakładając spółkę, można ponieść wiele kosztów. Założenie spółki przez internet jest szybszym i tańszym sposobem. Przeczytaj w artykule, jak krok po kroku przebiega zakładanie spółki online.
Założenie spółki prawa handlowego wiąże się z wieloma obowiązkami. Po pierwsze, niezależnie od typu tworzonej spółki, jej wspólnicy muszą sformułować dokument, na podstawie którego będzie działać: statut albo umowę. Wspólnicy mogą zdecydować się na zawarcie umowy spółki online w systemie S24 pod warunkiem, że będą prowadzić prostą spółkę, niewymagającą aktu założycielskiego. Obecnie na portalu S24 można założyć:
Pamiętaj o tym, że jeśli zdecydujesz się na zarejestrowanie spółki za pośrednictwem tego systemu, nie będziesz miał możliwości złożenia wniosku przez portal Rejestrów Sądowych.
Wybranie tego sposobu jest korzystne, ponieważ:
Do zarejestrowania spółki w systemie S24 każdy ze wspólników musi założyć konto w systemie eKRS. Aby utworzyć konto, każdy ze wspólników musi podać adres e-mail oraz hasło. Następnie musi autoryzować konto kwalifikowanym podpisem lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Wspólnicy nie muszą znajdować się przy jednym komputerze. Rejestrację spółki może rozpocząć jeden ze wspólników, natomiast uzupełniony wzorzec umowy może udostępnić jeden drugiemu wspólnikowi.
W czasie rejestracji spółki przez internet jej wspólnicy muszą przygotować niezbędne dane. Należą do nich:
Po wypełnieniu formularza niezbędny danymi wspólnicy muszą wyświetlić dokument. Na tym etapie mogą skorygować wszelkie błędy.
Kolejnym krokiem podczas zakładania spółki w systemie S24 jest podpisanie dokumentów przy użyciu podpisu elektronicznego kwalifikowanego lub Profilu Zaufanego. Czym jest Profil Zaufany? To zestaw informacji identyfikujących i opisujących osobę, która jest użytkownikiem konta ePUP. Konto jest aktywowane po jego wiarygodnym potwierdzeniu przez organ administracji publicznej pełniący funkcję „punktu potwierdzającego”. Klienci niektórych banków mogą potwierdzić Profil Zaufany za pomocą bankowości elektronicznej. Do banków umożliwiających to należą np.: ING Bank Śląski, Bank PEKAO, mBank, PEKAO BANK POLSKI, Bank Millenium oraz Inteligo.
Po podpisaniu dokumentów wspólnicy mogą je wydrukować.
Kolejnym krokiem jest opłacenie kosztów. Opłata za wpis do Krajowego Rejestru Sądowego za pośrednictwem systemu S24 wynosi ok. 250 zł. Natomiast za zgłoszenie pierwszego wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wynosi 100 zł. Po uregulowaniu kosztów wniosek trafi do Sądu Rejestrowego Właściwego dla siedziby spółki, który powinien rozpatrzyć go w terminie jednego dnia od daty wpływu.
Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego nie jest końcem formalności. Po jego dokonaniu zarząd spółki powinien pamiętać o:
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej konto bankowe firmowe jest obowiązkowe. Na co warto zwrócić uwagę, wybierając je? Zobacz również: ranking najlepszych kont dla spółek. W tym artykule znajdziesz porównanie kont firmowych dla spółek w różnych bankach.