Budowa drogi ekspresowej S10 budzi kontrowersje w podwłocławskim Bogucinie. Mieszkańcy, którzy dotychczas cieszyli się spokojem i zielonym otoczeniem, muszą zmierzyć się z planami wyburzeń domów i bliskością ruchliwej trasy. W obronie swoich domów założyli stowarzyszenie „Zielony Bogucin” i walczą o czwarty wariant trasy, który oszczędziłby ich miejscowość.
W podwłocławskim Bogucinie atmosfera jest napięta. Mieszkańcy, którzy dotychczas cieszyli się spokojem i zielonymi terenami, zostali postawieni przed wizją wyburzeń domów i bliskości ruchliwej drogi ekspresowej (nawet jedynie 30 metrów od zabudowań). Wraz z planami budowy drogi S10 pojawiły się protesty i obawy, które doprowadziły m. in. do założenia stowarzyszenia „Zielony Bogucin”.
Mieszkańcy postanowili zgłosić także sprawę do programu „Samorządni” realizowanego przez TVP3 Bydgoszcz.
- Dlaczego dopiero teraz stawiają nas przed faktem dokonanym? - pyta jeden z mieszkańców, wskazując, że nowe warianty przebiegu trasy S10 obejmują wyburzenia kilkudziesięciu domów.
- Osiedle jest stosunkowo młode. Domy 15 lat temu żeśmy tutaj zaczynali. Budowaliśmy tą drogę, budowaliśmy wodociąg. Także tutaj dużo wkładu, dużo pracy, w zasadzie w szczerym polu rozpoczęliśmy zamieszkiwanie tego terenu - dodaje kolejna osoba, wskazując na wysiłek włożony w zagospodarowanie terenu.
Dla wielu mieszkańców Bogucina i okolicznych miejscowości, budowa drogi ekspresowej S10 oznacza poważne zmiany. Spośród trzech proponowanych wariantów przebiegu trasy - dwa mają przechodzić przez gęsto zabudowane obszary, blisko domów jednorodzinnych, które mieszkańcy stawiali z myślą o ciszy i spokoju.
- Postanowiłem wyprowadzić się z miasta Włocławka, żeby uciec od zgiełku, hałasu, zanieczyszczeń środowiska, żeby spokojnie odpoczywać. Bardzo cicha miejscowość, ulica, którą tutaj mamy, jest ulicą ślepą. Bardzo mały ruch samochodów, dosłownie można policzyć je na palcach jednej ręki - mówi mieszkaniec Bogucina w reportażu TVP3 Bydgoszcz.
Na odcinku Fabianki-Włocławek prognozowany jest ruch przekraczający 40 tys. pojazdów dziennie - średnio ponad 30 aut na minutę, z czego ma 20% stanowić transport ciężarowy.
Wielu mieszkańców dowiedziało się o planach budowy drogi dopiero niedawno, co wywołało szok i złość. Jak wskazuje właściciel jednego z powstających domów:
- Jestem mocno zaskoczony, wariantami, które mają właśnie przebiegać przez naszą okolicę, ponieważ od samego początku nie byłem poinformowany o tym, dostałem pozwolenie na budowę
Na terenie wsi i osiedli cały czas powstają nowe budynki, co potęguje poczucie, że mieszkańcy zostali zaskoczeni planowaną inwestycją.
Mieszkańcy Bogucina, wspierani przez samorządowców, proponują inne rozwiązanie - czwarty wariant, który przebiegałby przez tereny mniej zurbanizowane, z dala od domów i osiedli.
- Dlaczego nie poprowadzić trasy, która by przecięła Wisłę i przebiegła naprawdę terenami w ogóle niezurbanizowanymi? Od Wisły przez teren gmin, gdzie są właśnie grunty klas piątych szóstych, nieurodzajne te grunty oraz niewielkie powierzchnie lasów, które można byłoby wykarczować
- powiedział przed kamerą TVP3 Bydgoszcz senator Lewicy, Stanisław Pawlak.
Jak podkreślają mieszkańcy, taka trasa mogłaby połączyć Włocławek z aglomeracją warszawską, a jednocześnie nie odbierałaby im spokoju ani dorobku życia
Stowarzyszenie „Zielony Bogucin”, założone kilka miesięcy temu, aktywnie działa na rzecz znalezienia alternatywnego przebiegu trasy S10. Mieszkańcy liczą na to, że możliwy czwarty wariant, okaże się znacznie mniej inwazyjny.
Jednak mimo obietnic i licznych spotkań z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mieszkańcy nie kryją niepokoju. Według ich relacji, dotychczasowe konsultacje były zbyt lakoniczne, a brak precyzyjnych informacji sprawia, że mieszkańcy czują się niedoceniani i ignorowani.
Na nagraniu programu „Samorządni” pojawili się również przedstawiciele lokalnych władz, którzy wyrazili swoje stanowisko w sprawie planowanej budowy drogi S10. Marek Wojtkowski, były prezydent Włocławka, obecnie członek zarządu województwa kujawsko-pomorskiego, podkreślił, że choć trzeci most przez Wisłę jest potrzebny, to kluczowe jest odpowiednie zaplanowanie przebiegu trasy.
- Miejmy świadomość tego, że to będzie droga o kategorii S10, czyli droga ekspresowa, więc z punktu widzenia mieszkańców Włocławka ten trzeci post nie będzie miał większego znaczenia. No chyba żeby została zmieniona koncepcja i zostałyby tam zlokalizowane powiedzmy, przejścia dla pieszych i drogi rowerowe - mówił Wojtkowski.
Zapytany o wiedzę na temat czwartego wariantu przeprowadzenia trasy odpowiedział:
- Rozmawialiśmy na ten temat też z pełnomocnikiem marszałka do spraw infrastruktury drogowej. I ten czwarty wariant byłby najbardziej optymalny. Pod warunkiem, że też on by przebiegał przez tereny przemysłowe Włocławka, bo nie wyobrażam sobie budowy trzeciego mostu na wysokości osiedla Zazamcze. Wprowadzenia tego ruchu w Zazamcze, czy też w ulicę Toruńską, to by nie miało najmniejszego sensu. Uważam, że optymalnym wariantem byłoby przeprowadzenie trzeciego mostu po prostu na wysokości firmy Anwil - dodał.
Jak zaznacza Wojtkowski, wspólnie z marszałkiem Piotrem Całbeckim wyrażają stanowisko, że wszelkie działania powinny respektować prawa własności mieszkańców i unikać ich naruszenia.
Głos w programie zabrał także Paweł Żyżelewicz, dyrektor Wydziału Dróg, Transportu Zbiorowego i Energii w Urzędzie Miasta Włocławek. Zwrócił uwagę, że miasto rzeczywiście potrzebuje nowego mostu, jednak decyzje dotyczące trasy S10 powinny być podejmowane z myślą o mieszkańcach.
- Zasadność budowy trzeciej przeprawy we Włocławku będzie tutaj determinowało to, czy w ogóle powstaną zjazdy po dwóch stronach Wisły, ponieważ do tej pory nie mamy takiej informacji, nie mamy takiego zapewnienia ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a w tej chwili opracowujemy analizy ruchowe, które potwierdzą, czy takie zjazdy w ogóle mają sens - mówił Żyżelewicz.
Zauważył, że istniejące mosty są przestarzałe i ograniczone tonażowo, a planowana trasa mogłaby usprawnić komunikację.
- Mamy świadomość jako Urząd Miasta we Włocławku, że trzecia przeprawa we Włocławku jest niezbędna. Most stalowy we Włocławku jest ruchowo niewydolny jest ograniczenie tonażowe tak, które wyklucza przejazd pojazdów ciężkich przez tą przeprawę. Mosty, które są zlokalizowane w ciągu drogi krajowej numer 67, które prowadzą przez stopień wodny, były wybudowane 50 lat temu - podkreślił.
Mieszkańcy Bogucina, wspierani przez samorządowców, liczą, że ich głos zostanie wzięty pod uwagę przy wyborze ostatecznego przebiegu trasy S10. Nadzieję na rozwiązanie przynosi czwarty wariant, który ma omijać tereny zamieszkałe, ale ciągłe opóźnienia i brak konkretów ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rodzą obawy, że mieszkańcy zostaną pozostawieni sami sobie.
Sprawa budowy S10 wciąż budzi emocje i wątpliwości. Mieszkańcy Bogucina wyraźnie mówią, że nie są przeciwni rozwojowi infrastruktury, ale oczekują, że będzie to realizowane z poszanowaniem ich prawa do spokojnego życia. Determinacja lokalnej społeczności i wsparcie ze strony samorządów dają nadzieję, że kompromis jest możliwy.
kierowca.17:06, 08.11.2024
niech budują jak najwięcej dróg. ja chcę jeździć sprawnie po tym kraju.
czy osoby protestujące teraz używają autostrad? czy myślą o tym ilu osobom może przeszkadzać taka autostrada? pewnie nie. każdy patrzy na siebie i swoją wygodę.
17:06, 08.11.2024
Kierowca 17:20, 08.11.2024
Ciekawe czy też byś tak pisał gdyby to przez twój dom przechodziła s10.gdyby to twój cały dobytek wywlaszczyli za bezcen żeby takim jak ty pasowało jeździć . 17:20, 08.11.2024
nik17:20, 08.11.2024
budować i nie patrzyć na innych 17:20, 08.11.2024
Jan18:12, 08.11.2024
Naucz się pisać trepie 18:12, 08.11.2024
Brawo S1017:30, 08.11.2024
Ile tego tam mieszka a ile osób będzie korzystać z drogi jak by wszyscy tak myśleli to by nie było autostrad lotnisk ciekawe czy ciemnocie dobrze się jeździ nowymi drogami tam też kiedyś mieszkali takie jak wy 17:30, 08.11.2024
Pazerne17:33, 08.11.2024
Nie za bezcen pod autostrady np. w Kruszynie wiem ile dostałem 17:33, 08.11.2024
morda09:37, 10.11.2024
Tylko co ja zrobię z tym pseudo workiem szmalu, jak większość działek w okolicy jest już zajęta? Wycena będzie obowiązywała na podstawie dokumentów wydanych wiele lat temu, a jak sam co miesiąc się przekonujesz płacąc rachunek za prąd ceny w PL poszybowały w górę o kilka pięter. Poza tym, nikt nie będzie w stanie wycenić czasu i nerwów straconych na budowę domu. 09:37, 10.11.2024
777717:35, 08.11.2024
budowac im tam droge bo to sa cwaniaczki!!!!
siedza w ciszy a jezdza autami do wloclawka i maja gdzies ze chalas robia innym
budowac im tam droge bo to sa cwaniaczki!! 17:35, 08.11.2024
Droga17:51, 08.11.2024
A gdzie mają jeździć ? A wy z Włocławka nie jeździcie do nas ? Ciekawe … 17:51, 08.11.2024
Moge17:53, 08.11.2024
Hałas we Włocławku ?😂😂 dobre. Jeśli przeszkadza Panu/Pani hałas w mieście proszę się wyprowadzić na wieś. Chociaż wyprowadzka też będzie później złą opcją, bo będzie ze na wsi hałasują ciągnikami. 17:53, 08.11.2024
Az.09:43, 10.11.2024
Hałas we Włocławku... dobre sobie. Po godzinie 19. wszystko zamiera. Postój w korkach w Poznaniu to się dowiesz co to hałas. Już nie każę Ci jechać do Warszawki, bo byś został kolejnym pacjentem Choroszczy. 09:43, 10.11.2024
Ruda Wrona 17:39, 08.11.2024
Wina Tuska 17:39, 08.11.2024
Żż19:09, 08.11.2024
Żyżlewixz... dyrektor... XD 19:09, 08.11.2024
Pfff20:34, 08.11.2024
Alko odstaw, bo w klawiaturę nie trafiasz XD 20:34, 08.11.2024
Cyklista19:26, 08.11.2024
Jak członek zarządu województwa wyobraża sobie na drodze ekspresowej wyznaczyć przejścia dla pieszych i ścieżkę rowerową? 19:26, 08.11.2024
Urbanator20:32, 08.11.2024
A po co chcesz przejścia dla pieszych na drodze ekspresowej? Przewróciłeś się na tym rowerze na głowę ? 20:32, 08.11.2024
Mb20:57, 08.11.2024
Rzymianie budowali drogi tam gdzie koguty piały gęsi gęgały. Bo robotnicy drogówki mieli świerze jedzonko. Wioski znikały i tak powstawały drogi. 20:57, 08.11.2024
drogomistrz21:30, 08.11.2024
Jak budować drogi to tylko w lasach i parkach narodowych , z dala od ludzi . A jak na osiedlach to tylko u sąsiadów , bo u nas to kategoryczny zakaz . 21:30, 08.11.2024
alan 10221:52, 08.11.2024
Zastanawiam się nad sensem budowy nowych dróg w Polsce. Zanim nawa droga zastanie oddana do użytku minie wiele lat. Tymczasem od 2035 będziemy mieli całkowity zakaz rejestracji samochodów spalinowych. Pozostaną tylko elektryki dostępne dla nielicznych. Już obecnie cena samochodów rośnie, zaś od przyszłego roku samochody staną się dobrem luksusowym. Może się okazać, że wybudujemy wspaniałe drogi, które będą po prostu puste. 21:52, 08.11.2024
Az.09:21, 10.11.2024
Te drogi są budowane dla transportu ciężkiego, a ciężki transport jeszcze długo pojeździ na ON. 09:21, 10.11.2024
Zielony22:24, 08.11.2024
Warto dodać, że warianty rozjeżdżające Bogucin to te same, które przebiegeją przez Zawiśle, ogródki ROD i Zazamcze, więc właściwie, to jesteśmy po tej samej stronie barykady z mieszkańcami Włocławka, ale rozumiemy, że bez hejtu to się po prostu nie da. 22:24, 08.11.2024
Okinawa 07:56, 09.11.2024
Osoby które tak bardzo są za tym że by przez Bogucin szła eska, to ci którzy mają w tym interes ! Jaki problem puścić tą samą drogę między gminami Lipno/ Fabianki ? Która i tak będzie docelowo przechodziła praktycznie koło Włocławka ????? 07:56, 09.11.2024
Siemionowna 11:13, 09.11.2024
To w końcu ile tych mostów będzie we Włocławku ? Mieszkańcy Nasięgniewa zgodzili się na budowę kolei do Płocka- no i co ?Minęło już chyba dwa miesiące od konsultacij społecznych w ratuszu w sprawie budowy wiaduktu nad torami- ul. Wieniecka i co ?czyżby Gąsiorowska ,co sprzedaje czosnek na rynku zablokowała inwestycję bo sza cich sza coraz ciszej ? 11:13, 09.11.2024
Az.09:40, 10.11.2024
Akurat dla KDP nie będzie w planach mostu drogowego. 09:40, 10.11.2024
Józef Wiesiołek13:11, 09.11.2024
Trzeci most dla Włocławka jest szansą na lepszy rozwój. Poprawienie komunikacji przez rzekę Wisłę. Ta obecna jest w opłakanym stanie. Mosty, które są obecnie nie są przystosowane na ruch o dużym natężeniu oraz dużo większym tonarzu.... Nawet chodniki na moście stalowym nie wytrzymują ruchu pieszego i rowerowego.... Dziura dziurę pogania.... Most stalowy oraz ten na zaporze jest zbyt wąski. Duże korki w godzinach szczytu doprowadzają kierowców do szału.... Nie ma co przeżywać tylko w końcu zacząć działać.... Niech w końcu Włocławek będzie miastem godnym by w nim żyć, mieszkać i pracować.... A trasę poprowadzić tak by nie trzeba było by wyburzać całych osiedli tylko niech przebiega z dala od zabudowań... 13:11, 09.11.2024
Chłop ze wsi18:55, 09.11.2024
Drogi panie, jak zmieniać organizację ruchu we Włocławku i wprowadzić zmianę burzącą w miarę płynny ruch na moście RŚ to dobrze, ale jak mieszkańcy okolicznych miejscowości walczą o przeprowadzenie trasy w sposób najmniej inwazyjny to źle bo most miastu potrzebny - to mentalność Kalego, nie miasto jest centrum wszechświata i teraz możecie to poczuć! 18:55, 09.11.2024
Az.09:40, 10.11.2024
Jak można usprawnić ruch na moście, skoro jest tam DMC 15t, poza tym wlatuje w samo centrum miasta? 09:40, 10.11.2024
Rad13:12, 09.11.2024
Wyciąć las , przerzucić hałas i inne uciążliwości związana z drogą ekspresową na kogoś innego albo nie budować w ogóle ...
To jedyne pomysły stwarzyszenia i wspiersjacych go samorządowców !?
Naprawdę???
Ustawa wywłaszczeniowa została właśnie po to uchwalona żeby w tym egoistycznym kraju dało się cokolwiek zbudować.
Zainteresowanym współczuję i rozumiem rozgoryczenie .
Ale to nie zmienia mojego myślenia o sposobie rozwiązywania takich spraw.
13:12, 09.11.2024
Az.09:39, 10.11.2024
Akurat Włocławek jest słabym miastem do wielkoskalowych budów, bo: od strony wschodniej masz zbiornik, którego grunty są mocno niestabilne, no i masz też GWPK; od strony zachodniej masz ujęcia wody. Poza tym wszędzie masz bardzo gęstą zabudowę. 09:39, 10.11.2024
Mieszkaniec Południa18:58, 09.11.2024
Panie Żyżelewicz, drogę zaczną budować lada moment a pan dalej nie wie czy będą z niej zjazdy do miasta - to jest najlepsze podsumowanie pańskiej kariery na zajmowanym stanowisku. Gdybym miał wymienić pańskie sukcesy to niestety tylko pomysły utrudniające życie i ruch mieszkańcom mogę wymienić. Choćby słynny już przystanek na zjeździe z ronda Falbanka, o innych nie wspomnę. 18:58, 09.11.2024
dede16:22, 10.11.2024
Oczywiście, że zjazdy będą, a ich lokalizacja dla każdego z wariantów jest znana od dawna i można to znaleźć w ogólnodostępnych materiałach. To wszystko tylko taka gra pod publiczkę bo miasto liczy ze sprawa trzeciego mostu zostanie załatwiona rękami GDDKiA. W sumie słusznie, ale wypadałoby jednak zrobić to tak żeby mieszkańcy ucierpieli jak najmniej, a chyba jednak na to się nie zanosi. 16:22, 10.11.2024
Polus 21:17, 09.11.2024
To wszystkich strajkujących z zBogucina nie wpuszczamy do.miasta na autostrady tylko obrębie wsi 21:17, 09.11.2024
Fe10:25, 11.11.2024
Jak lubisz wąchać z rury to siadaj pod tira z tyłu 10:25, 11.11.2024
Kleofas10:44, 14.11.2024
Gorzej będzie, jak przestaniemy zostawiać nasze pieniądze we Wieśławku. Ciekawe kto gorzej na tym wyjdzie. 🤣 10:44, 14.11.2024
Artur Z.21:19, 09.11.2024
GDDKIA to instrumenty takie, takie cybały 21:19, 09.11.2024
Az.09:32, 10.11.2024
Prawda jest taka, że każdy wariant oznacza wywłaszczenia. Jak nie w gminie, to na terenie miasta. Raczej jestem za budową drogi, ale raczej nie sądzę, by droga ta zainicjowałaby jakiś napływ inwestorów, bo nasz region już jest całkiem nieźle skomunikowany. Korzyści z kolejnej przeprawy dla miasta też są wątpliwe, bo przecież drogę tą trzeba zaprojektować w oparciu o rozporządzenia i na podstawie już dostępnych trzech wariantów widać, że istotnie nie wpłynie na usprawnienie lokalnego ruchu. 09:32, 10.11.2024
ziom22:41, 10.11.2024
czyli już wiadomo który wariant został wybrany? skoro protestują z Bogucina tzn. że wariant 2 lub 3. Bez sensu - tylko wariant 1, który wyprowadzi tranzyt z miasta i odciąży tamę 22:41, 10.11.2024
Mieszkanka09:47, 23.11.2024
Mamy trzy warianty, jednak władze miasta forsują wariant W-2. Trudno to zrozumieć, mając na uwadze wyniki ankietowanych ( 97 procent za W -1) 09:47, 23.11.2024
P I si iorry00:07, 11.11.2024
Pi sior y protestujo 00:07, 11.11.2024
Xy09:34, 11.11.2024
Niech wybiorą wariant najbliżej Anwilu 09:34, 11.11.2024
Tak10:30, 11.11.2024
Wariant pierwszy 10:30, 11.11.2024
Rad22:13, 11.11.2024
Mimo wszystko zostawił bym ostateczną decyzję fachowcom a nie grupie rozemocjonowanych rodaków ...
Oczywiście każdy nasz szanowny krajan wie lepiej i więcej niż wykształcony kierunkowo planista który włożył w te wstępne projekty mnóstwo pracy a budżet naszych wspólnych pieniędzy...
ALE NIE i już ! NIE bo u mnie ! NIE bo mi nie pasuje ...
Droga S10 Szczecin/W-wa jest bardzo mocno obłożona ruchem a będzie jeszcze bardziej jeśli Szczecin/ Świnoujście zrealizuje swoje plany .
Każdy kto choć raz użył ten wie . Statystyki ruchu pojazdów to potwierdzają .
Droga przechodzi przez nasz region i można to jakoś wykorzystać. Czy planowany przebieg jest optymalny dla mieszkańców Włocławka i okolic - można dyskutować. Ja zaufam fachowcom i myślę że tak .
Nie zgadzam się na dalszą wycinkę lasów, przerzucanie lokalizacji drogi innym albo rezygnację z budowy.
Wywłaszczonym należą się godziwe rekompensaty. Reszta musi się z tym pogodzić dla dobra reszty społeczeństwa Co tu więcej dodać?
22:13, 11.11.2024
Kleofas10:42, 14.11.2024
Pogadałbyś z tymi projektantami, to sam byś ocenił jak bardzo są wykształceni i ile czasu poświęcili na analizy. Co do pieniędzy, to się zgadzam, że na pewno poszła gruba forsa z naszych publicznych pieniędzy, tylko niezbyt wiadomo za co, skoro to dopiero mieszkańcy wskazali istotne problemy i propozycje związane z poszczególnymi wariantami.
Mimo wszystko, władza jest dla ludzi, a nie na odwrót. Mamy demokrację i akurat prawo własności to rzecz święta. Inaczej byś śpiewał, gdyby to ciebie chcieli bezmyślnie rozjechać buldożerem. I ja też myślałem podobnie, dopóki problem mnie osobiście nie dotyczył i nie zagłębiłem się w szczegóły. 10:42, 14.11.2024
Ziemniaczany Potenta10:35, 14.11.2024
Na stronach GDDiK jest już mapka z wariantem W4 stanowiącym połączenie W1 na terenie Gminy Fabianki i W2 na terenie Włocławka. Szykuje się druga tura konsultacji społecznych. 10:35, 14.11.2024
,,zieloni'&08:57, 17.11.2024
To słowo w eurokołchoźniczej rzeczywistości budzi odrazę . Przecież ,,zieloni'' to zbrojne ramię ekologii politycznej realizowanej dla dobra przemysłu niemieckiego ....w ramach ogłupiania europejczyków . 08:57, 17.11.2024
jakaja07:28, 18.11.2024
Pod Anwil z tą drogą!!!
To najlepszy wariant, bo poza miastem. 07:28, 18.11.2024
cvbfb17:48, 08.11.2024
20 7
jeszcze nie słyszałem żeby dawali za bezcen chyba raczej z bardzo dużą nawiązką, !!!! 17:48, 08.11.2024
Az.09:20, 10.11.2024
2 0
Mylisz się. Tylko mieszkańcy zamieszani w CPK dostali całkiem niezłe nawiązki. Pozostałym zaniżali koszt działki, czy budowy domu i sporo tych spraw lądowało na wiele lat do sądów. 09:20, 10.11.2024